XI Międzynarodowy Warsztat Archeologii Przemysłowej 2014
Świdnica – Redecz Krukowy – Niegów
Sesja 2 – Redecz Krukowy
W tym roku Warsztat prowadzimy w trzech sesjach. Pierwsza miała kiejsce w dolnośląskiej Świdnicy (23 maja). Prowadzona była w Domu Technika NOT. Towarzyszyły jej wystąpienia dr inż. Wacława Hepnera (Muzeum motoryzacji a muzeum techniki), mgr Piotra Pluskowskiego (Skoczowskie autobusy Jana Molina), Stanisława Januszewksiego (Samoloty braci Wróblewskich) oraz laboratorium obszaru cywilizacyjnego prowadzące do młyna wodnego w Jugowicach, przez kaskadę 7 stawów Potoku Marcowego w Głuszycy, do najdłuższego w Polsce tunelu kolejowego pod Małym Wołowcem powstałego w latach 1876-1879.
Na sesję drugą zaprosiło nas Muzeum Techniki Rolniczej i Gospodarstwa Wiejskiego w kujawskim Redeczu Krukowym, muzeum powstałe z pasji Janusza Borkowskiego, twórcy Kujawskiej Fabryki Maszyn Rolniczych KRUKOWIAK w Brześciu Kujawskim.
Prowadziliśmy ją 22 i 23 sierpnia 2014. Sylwester Roszak z Muzeum w Redeczu Krukowym przedstawił ciągnik Ursus C-45, którego dwa egzemplarze stanowią ozdobę muzeum. Stanisław Januszewski mówił o Pont du Gard, o wodociągu zbudowanym dla zaopatrzenia w wodę francuskiego Nimes, powstałym w I w. n.e., arcydziele budownictwa Imperium Rzymskiego. Leon Palesa, znany kolekcjoner przedstawił zabytki swojej imponującej kolekcji i rolę jaką odgrywają w krzewieniu tradycji regionalnego dziedzictwa kulturowego Mazowsza. Maciej Wąs przybliżył pamięć polskich inzyniwerów, budowniczych słynnego mostu przez Amu-Darię. Dr inż. Wojciech Preidl, w interesującym wykładzier mówił o turystyce podziemnej w Polsce, a dr Jakub Marszałkiewicz wskazał na możliwości wykorzystania poradzieckiej infrastruktury lotniskowej do transportu i logistyki lotniczej.
Po obiedzie Janusz Borkowski przedstawił nam swoją fabrykę maszyn rolniczych, jej dzieje i asortyment produkcji, także uzbrojenie nowoczesnych stanowisk pracy.
Dzień zakończył wspólny wieczór przy ognisku i grillu, którego gospodarzem była Iwona Niewiadomska z KFMR KRUKOWIAK.
Następnego dnia Sylwester Roszak poprowadził nas szlakiem zabytków przemysłu rolno-spożywczego, do nieznanych szerzej dzieł kultury technicznej Kujaw (m.in. młyny w Luboradzu, cukrownia i kolejka wąskotorowa w Brześciu Kujawskim i w Luboradzu). Później wybraliśmy się do Bydgoszczy, gdzie na Brdzie, przy Rybim Targu, zacumowała barka „Lemara”, bliźniacza naszej Ż-2107 „Irena”, odbudowana siłami Gminy Bydgoszcz, na której urządzono ciekawą i cenną ekspozycję odwołującą ku dziejom żeglugi towarowej Bydgoszczy.
Kolejną, trzecią sesję XI MWAP prowadzić będziemy 12-13 września 2014 w zabytkowym młynie motorowym w Niegowie k/Wyszkowa, przez Muzeum Techniki Rolniczej i Gospodarstwa Wiejskiego w Redeczu Krukowym i Bractwo Zabrodzkie przysposabianym do roli Muzeum Młynarstwa i Piekarnictwa ziemi mazowieckiej.